donderdag 9 september 2010

Kinderarmoede volgens de kinderstadsdichter

Kinderstadsdichter Olivia Wittock heeft een nieuw gedicht geschreven. Het is geënt op kinderarmoede, thema van Villa Pace tijdens de voorbije Vredefeesten. De eerste Vlaamse kinderstadsdichter, die eind juni werd aangesteld, verbond zich ertoe bij elke bijzondere gelegenheid in de stad een nieuw gedicht te publiceren. De Vredefeesten en Villa Pace waren de eerstvolgende gelegenheid. Haar eerste en bekroonde gedicht “Dichter in de stad” prijkt aan de stadsbibliotheek. Haar tweede heeft Olivia Wittock (14) voorgelezen op de biologische fairtradelunch zonder 5 september en op het podium aan de bibliotheek. Olivia laat de kloof tussen arm en rijk voelen:



de schelpenmozaiek
in mijn gouden badkamer
steekt mooi af
tegen het felle groen

van de keuken
mijn mama kookt
zeevruchten

de tuin heb ik met zeesterren betegeld
er loopt een zwembad met zeewater
mijn broers zwemmen
tussen de zeepaardjes

de slaapkamer
is een deken van wier
een zwarte golf zeewater


over het kasteel
valt een doek van zand
mijn huis is triest
het huilt zoute tranen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten