maandag 19 oktober 2009

Ook Wase uitgevers sterk in export


Een ris Vlaamse uitgevers was present op de Frankfurter Buchmesse in Duitsland, zeg de Boekenbeurs, maar dan op Europees niveau. Uit onze regio was uitgeverij Abimo uit Sint-Niklaas ook aanwezig. Voor Abimo blijft Zuid-Korea een erg sterke partner, terwijl Zuid-Afrika een gloednieuwe markt vertegenwoordigt waarvan veel te verwachten valt. De innovatie van de fundel van Klein Konijn werkt uitstekend als marketinginstrument voor de blijvend succesvolle reeks. Abimo blijft ook onder de indruk van de zeer brede gamma van auteurs en illustratoren in Vlaanderen, die de traditionele reputatie uitstekend weet te verbinden met innoverende aantrekkelijkheid. Een mooi voorbeeld is de wereldwijde belangstelling voor Miss-Griezelverkiezing van Marc De Bel, een publicatie die artistiek aansluit bij de traditie van Jeroen Bosch. Zuid-Korea heeft al gekocht, de rest zal ongetwijfeld volgen. Met China als gastland en de vele seminaries en lezingen over de digitale uitdaging in het boekenvak ging de 61ste Buchmesse in Frankfurt de controverse en discussie niet uit de weg. Dat is ook een thema dat op onze eigen (Antwerpse boekenbeurs) niet uit de weg wordt gegaan.