vrijdag 9 oktober 2009

Eigen Sint-Niklase campagne voor "Koester ze"



Van alle Vlaamse vrouwen die getroffen worden door kanker gaat het bij ruim één derde over borstkanker. Logo Waasland, AZ Nikolaas en het stadsbestuur sloegen de handen in elkaar om in de regio een eigen campagne op het getouw te zetten. Onder de slogan "Koester ze" start een actieprogramma met tentoonstellingen, infomomenten, marktacties, een mediacampagne en diverse blikvangers. Eén van de blikvangers is een slinger met 200 afgedankte bh's die men eind oktober aan het stadhuis ophangt. Andere blikvanger is de affiche met vijf vrouwen (foto): Maria Vael, presentatrice An Lemmens (500 dagen getrouwd met Shean D'hondt van Nailpin), Rachida El Amarani, actrice stadsgenote-van-geboorte Veerle Dobbelaere en Lutgarde Clarisse. Voorts zijn er drie tentoonstellingen (in het AZ Nikolaas, de stadsbibliotheek en de foyer van de stadsschouwburg) en van 5 tot 14 november een "marktactie".

Oekedoeleken laureaat Cultuurprijs 2009


De Cultuurprijs 2009 van Sint-Niklaas ging naar Poppentheater Oekedoeleken. De jury oordeelde dat het poppentheater – dat 50 jaar bestaat – uitgroeide tot een stuk cultureel erfgoed. Sint-Niklaas Blaast en het nieuwe museum SteM waren de andere genomineerden. Meer over de werking en projecten van de laureaat op hun website: http://www.oekedoeleke.be/.

Publiek stemt voor nieuwkomers Ankerstraat


Het winkelend publiek kan z'n stem uitbrengen op één van de drie nieuwkomers in de Ankerstraat: pita- en tapasbar Shoarm El Sheikh op de Houtbriel, speelgoedwinkel Speelgoedanker in de Ankerstraat of scooter en motorzaak CMD, in de Ankerstraat. Het is een initiatief van het project Voor Anker. Om andere nieuwelingen niet het gevoel te geven dat zij uit de boot zouden vallen voor het project, zijn volgende zaken voorgedragen als nieuw door hun nieuwe uitbaters: café Het Clubken met Karin als gastvrouw en drogisterij Het Verguld Schaap met zaakvoerder Jef. Ook de Paardenshopper onder leiding van Martine Impens is nog geen volledig jaar gestart. Het Ankercenter vraagt de mening van het publiek: in de handelszaken liggen jureerkaarten ter beschikking. Deelnemers kunnen aankoopbons tot 50 euro winnen. Eind oktober worden de prijzen uitgereikt. Meer info ook op http://www.anker-truweel.be/.