zondag 29 augustus 2010

Brouwerij Verhofstede lanceert nieuwe citroenlikeur


“Limón de la Casita” is de nieuwste (likeur)telg van de Nieuwkerkse brouwerij Verhofstede. De drank is geïnspireerd op de Italiaanse limoncello. De likeur is echter niet bereid uit de citroenen van Sorrento, maar op basis van de fijnste etherische oliën, gewonnen uit de beste Spaanse citroenen. Het etiket (foto) is ontworpen en uitgevoerd door Graficenter (Christof Hoste) uit Sint-Niklaas Burgemeester Christel Geerts van Sint-Niklaas is meter van de nieuwe likeur. Ze tekende bij de voorstelling de oorkonde van “Limon de la Casita”:
Het leven van ons familiaal bedrijf
is diepgeworteld in de ‘Waasse’ grond,
niet op zand maar op de Rots gegrond.
Het groeide honderdvijfentwintig jaar.
En het verhaal is lang nog niet gedaan:
wij gaan er samen stevig tegenaan.
Dus klinken wij op onze jongste telg.
Geen limo is het en ook geen limoen;
hij bergt in zich de geest van de citroen.
Limón de la Casita is zijn naam.
Onder Spaanse vlag dient hij de faam
van ’t Soete Lant van Waes, ons zo geliefd.
“Ad multos annos” als het God belieft.

In 1885 kocht Stefanie de Jaeger de brouwerij – die dan al enkele eeuwen bestond – over. Zij trouwde met Julien Verhofstede. Hun zoon Eugeen bouwde het bedrijf verder uit. Door de teleurgang van de traditionele landbouw en graankwaliteit, stopte de derde generatie met Stefan en Christian Verhofstede in 1967 de bouwactiviteiten en schakelden ze over op de ambachtelijke bereiding van likeuren en jenevers met sprekende namen als “Nieuwkerksen met citroen”, of “Nieuwkerksen met appel”, “Liqueur de Saint-Nicolas”. Meer info op de website van Brouwerij Verhofstede.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten